ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Το Winter Fine Arts Sale της Cypria

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Εσπερινή Δημοπρασία, 16 Δεκεμβρίου 7:00 μ.μ. στο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών Κώστα και Ρίτας Σεβέρη - Παρουσίαση έργων μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου στη Cypria, Λευκωσία

ΛΕΥΚΩΣΙΑ, 7 Δεκεμβρίου, 2020 – To Winter Fine Arts Sale της Cypria περιλαμβανει μια σπουδαία συλλογή από 133 συναρπαστικά έργα Κυπρίων, Ελλαδιτών και Ευρωπαίων καλλιτεχνών, από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα και θα δημοπρατηθεί το βράδυ της 16ης Δεκεμβρίου στο Μουσείο Κώστα και Ρίτας Σεβέρη στη Λευκωσία. Την συλλογή συμπληρώνουν δέκα σπάνιοι χάρτες και εκδόσεις. Μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου το κοινό θα μπορεί να δει τα εργα της συλλογής στις εγκαταστάσεις της Cypria στη Λευκωσία. Επίσης, φιλότεχνοι και συλλέκτες μπορούν να δουν τον κατάλογο της δημοπρασίας αλλά και βίντεο των εκθεμάτων στο www.cypriaauctions.com Την δημοπρασία θα μπορούν να παρακαλουθήσουν ζωντανά αλλά και να συμμετέχουν με online bidding μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας www.invaluable.com συλλέκτες και λάτρεις της τέχνης απ’ όλο τον κόσμο.

Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Cypria, Ρίτσα Κυριάκου σημειώνει:

«Το live-streaming μας ανοίγει ορίζοντα σε ένα συναρπαστικό νέο κόσμο επιτρέποντας μας να έρθουμε σε επαφή με επενδυτές απ’ όλο τον κόσμο. Είναι το επόμενο βήμα στον χώρο των δημοπρασιών έργων τέχνης και μας επιτρέπει, μέσα από τον φυσικό χώρο της δημοπρασίας, να προσεγγίζουμε δια μέσου της
διαδικτυακής πλατφόρμας www.invaluable.com τον συλλέκτη σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.»

Μεταξύ των έργων που αναμένεται να συναρπάσουν συγκαταλέγεται ο Μυστικός Δείπνος (Εκτ €23 000 – 30 000) του Γεωργιανού καλιτέχνη Merab Guramovich Abramishvili, ενός από τους σημαντικώτερους εκπροσώπους της μετα-σοβιετικής καλιτεχνικής έκφρασης, ενώ μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις της Cypria είναι ο Ελληνοκύπριος Ιερέας (Εκτ. €12 000 - 20 000) του Γεώργιου Πολ Γεωργίου που επιστρέφει στην αγορά μετά από επτά δεκαετίες σε ιδιωτική αμερικανική συλλογή.

Το Σπίτι στις Σπέτσες είναι ένα υπέροχο έργο του Νίκου Εγγονόπουλου (εκτ. €12 000 - 18 000) που συνδυάζει κυβιστικά με παραδοσιακά στοιχεία ενώ ο Άντρας και βάρκα στην ακτή (Εκτ €14 000 – 18 000) του Ιωάννη Κισσονέργη είναι ένα λυρικό, αλληγορικό έργο.

Η Νεκρή φύση με σταφύλια (Εκτ €10 000 - 15 000) του Περικλή Πανταζή συναρπάζει επισης με την εσωτερική της ροή που ζωντανεύει την σύνθεση ενώ Ιδιαίτερη θέση στη συλλογή κατέχουν δυο υπέροχα σκίτσα με μολύβι, η Βάρκα στην Ακτή (Εκτ. €2 000 – 4.000) του Νικηφορου Λύτρα και Ελληνική Γειτονιά (Εκτ. €1 000 – 2.000) του Νικόλαου Γκύζη.

Ανάμεσα στα σπάνια αποκτήματα βρίσκονται δύο σχέδια σκηνικών από τέμπερα του Γιάννη Μόραλη – Ευριδίκη Α Εκτ. €4 000 – 5 000) και Ευριδίκη Β (εκτ €4 000 – 5 000). Μοναδικό έργο είναι ο Άγγελος ΙΙ (Εκτ. €1 800 – 2700) της Καίτης Φασουλιώτου Στεφανίδου, η οποία ήταν μαθήτρια του Μόραλη. Το έργο της πρωτοπόρου μοντερνίστριας θεωρείται η γέφυρα που έχει φερει την κυπριακή ζωγραφική στο τώρα.

Από τις σπάνιες εκδόσεις της συλλογής η εξαιρετική Don Quichotte de la Manche (Εκτ. €8 000 – 10.000) είναι μια περιορισμένη έκδοση με δώδεκα υπέροχες λιθογραφίες του Salvador Dali.

HIGHLIGHTS

Merab Guramovich Abramishvili Μυστικός Δείπνος, τέμπερα και λινό σε κόντρα πλακέ 60 x 144 εκ (Εκτ €23 000 – 30 000)

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες ζωγράφους της μετα-σοβιετικής Γεωργίας ο Abramishvili (1957 – 2006) χρησιμοποιεί την τεχνική της τοιχογραφίας και δανείζεται στοιχεία απο την βυζαντινή τέχνη και τις περσικές μινιατούρες προσεγγίζοντας με ένα δικό του τρόπο την διαδρομή του θείου στην ανθρώπινο κόσμο. Ο Μυστικός Δείπνος είναι τόπος συνάντησης αρχαίων και σύγχρονων θεών και θα μπορούσε, όπως το αιγυπτιακό βιβλίο των νεκρών, να αποτελεί ιερό καθοδηγητικό κείμενο. Έργα του Abramishvili βρίσκονται σε μουσεία και συλλογές ανά τον κόσμο.

Γιώργος Πολ Γεωργίου Ελληνοκύπριος Ιερέας (λάδι σε ξύλο, 106 x 8εκ) (εκτ €12 000 – 20 000)

Η οξυκόρυφη φιγούρα του ιερέα με τις εντυπωσιακές διαστάσεις, σαν κολώνα ή βιτρό αρχαίου ναού, εξαϋλωμένη και παράλληλα εξαιρετικά γήϊνη μέσα από το φλόγινο φόντο της, αγοράστηκε στα τέλη του 1950 από τον Taylor Garrison

Belcher που τότε εκτελούσε χρέη Γενικού Πρόξενου των ΗΠΑ στη Κύπρο. Το έργο του Πολ Γεωργίου (1901 - 1972) διατηρεί την ίδια κορνίζα με την οποία αγοράστηκε και επιστρέφει στην αγορά έργων τέχνης μετά από επτά δεκαετίες.

Ιωάννης Κισσονέργης Άνδρας και βάρκα στην ακτή (λάδι σε καμβά, 25 x 34 εκ) (εκτ. €12 000 – 18 000)

Ένας από τους ιδρυτές της κυπριακής ζωγραφικής, ο Ιωάννης Κισσονέργης (1889 – 1963), χρησιμοποιεί τα σχήματα και τα χρώματα ως δομικό πλαίσιο σε αυτή την υπέροχη σύνθεση στην οποία βάρκα και άνθρωπος ωσάν καμωμένοι από το ίδιο σκαρί, μεγαλειώδεις και κυρίαρχοι, διαλέγονται μέσα σε μια άχρονη απεραντοσύνη.

Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας Ο Ιστός της Αράχνης (αυγοτέμπερα σε χαρτόνι, 22 x 28 cm) (εκτ €25 000 – 35 000)

Το 1937, Ο Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίγκα (1906 – 1994) ένας από τους μεγαλύτερους μοντερνιστές της Ελλάδας ζωγράφισε τον Ιστό της Αράχνης (εκτ €25 000 – 35 000). Είχαν ήδη περάσει τρία χρόνια από την επιστροφή του στην Ελλάδα από το Παρίσι όπου είχε γνωρίσει όλους τους τιτάνες της τέχνης. Την πρώτη του έκθεση στο Παρίσι είχε επισκεφθεί ο Πικάσο ενώ ο κριτικός Maurice Raynal εξυμνούσε το έργο του. Τα έργα του Γκίκα γίνονταν ανάρπαστα από τους συλλέκτες και ήταν γνωστός σε όλη την Ευρώπη ήδη από το 1934. Εντούτοις, στην Αθήνα, κριτικοί και κοινό παρέμεναν αδιάφοροι, σχεδόν εχθρικοί απέναντι στη Μοντέρνα Τέχνη. Ετσι, το 1937 ελάχιστοι ήταν εκείνοι που θα ήταν σε θέση να εκτιμήσουν την ιδιοφυϊα του Γκίκα να μπορεί τόσα ευφάνταστα «να απεικονίσει τον χώρο» ταυτόχρονα μέσα από διαφορετικές γωνίες.

Νίκος Εγγονόπουλος Σπίτι στις Σπέτσες (τέμπερα σε χαρτόνι, 17 x 28 εκ) (Εκτ €12 000 – 18 000)

Ο Νίκος Εγγονόπουλος (1907 – 1985) ζωγράφισε αυτό το μικρό έργο με το μυστηριακό φώς που πλημμυρίζει το κτίσμα και μεταποιεί τις επιφάνειες σε φωτεινούς κύβους ειδικά για τον Σύλλογο Ελληνικής Τέχνης που δημιουργήθηκε το 1930 για να προωθήσει τις παραδοσιακές τέχνες της Ελλάδας. Το Σπίτι στις Σπέτσες κυριαρχεί στην επιφάνεια του έργου και πρόκειται στην ουσία για μια ευφυή μίξη γεωμετρικών στοιχείων με στοιχεία παραδοσιακά, όπως αυτά αποδίδονται μέσα από το πάλλευκο χρώμα των κύβων και το χρώμα της θάλασσας που πλημμυρίζει και δονεί όλο το έργο.