Loading...
Του Ανδρέα Μαλάη
Το Tribeca film festival της Νέας Υόρκης είναι ένα από τα σημαντικότερα πλέον φεστιβάλ ανεξάρτητων ταινιών που από το 2002 που ξεκίνησε, έπειτα από πρωτοβουλία του Robert De Niro και της Jane Rosenthal, κατάφερε να ξεχωρίσει, καθώς φιλοξενεί κάθε χρόνο μια πληθώρα διαφορετικών ταινιών, ντοκιμαντέρ και ταινιών μικρού μήκους, που προβάλλονται σε ένα κοινό που προσεγγίζει πλέον τα 3 εκατομμύρια θεατών ετησίως.
Γιατί μας ενδιαφέρει όμως αυτό;
Η ταινία Smuggling Hendrix, κυπριακής, γερμανικής και ελληνικής συμπαραγωγής, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Κύπριου Mάριου Πιπερίδη – που με τη συγκεκριμένη ταινία κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο- , δεν κατάφερε απλά να συμμετάσχει στο διαγωνιστικό μέρος του νεοϋορκέζικου φεστιβάλ, αλλά, εν τέλει, να κερδίσει και το βραβείο «Best international narrative feature» που συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των $20.000, καθώς, σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, κατάφερε να αποδώσει με έναν μοναδικό, κωμικό τρόπο μια σύνθετη και «παράλογη» πολιτική πραγματικότητα, μεταφέροντάς την στο κοινό μέσα από ένα καθαρό, προσωπικό και συναρπαστικό φάσμα. Πρόκειται για μια μαύρη κωμωδία που πραγματεύεται την παράλογη κατάσταση που επικρατεί σχετικά με τη διακίνηση ανθρώπων και ζώων στην πράσινη γραμμή. O Γιάννης, ένας «ξεπεσμένος» μουσικός, που σκοπεύει να φύγει από την Κύπρο, για να αναζητήσει ένα καλύτερο μέλλον στο εξωτερικό, έρχεται αντιμέτωπος με μια αλλόκοτη κατάσταση: ο σκύλος του, Τζίμι, περνά κατά λάθος τη νεκρά ζώνη προς τα κατεχόμενα. Στην προσπάθειά του να τον φέρει στις ελεύθερες περιοχές έχει να αντιμετωπίσει τους περίεργους κανονισμούς διακίνησης που διέπουν το οδόφραγμα. Θα καταφέρει εν τέλει να τον φέρει πίσω;
Στην ταίνια πρωταγωνιστούν οι Adam Bousdoukos (Soul Kitchen, 2009), Βίκυ Παπαδοπούλου, Özgür Karadeniz, Τόνι Δημητρίου κ.ά, ενώ το κυπριακό κοινό, εκτός απροόπτου, θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει την ταινία στο φεστιβάλ κινηματογράφου Κινηματογραφικές μέρες Κύπρος 2019. Σε δηλώσεις του ο Μάριος Πιπερίδης, εξάλλου, ανέφερε πως κι άλλα διεθνή φεστιβάλ έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για να συμπεριλάβουν την ταινία στο πρόγραμμά τους κι αυτό από μόνο του αποτελεί επιτυχία.
Η ταινία φαίνεται πως επενδύει σε κυπροκεντρική θεματολογία με έναν τρόπο διαφορετικό που, ευτυχώς, ξεφεύγει από την τετριμμένη – και δυστυχώς «δραματίζουσα» - παρουσίαση της πολιτικής κατάστασης στο νησί, που τις πλείστες φορές περιοριζόταν περισσότερο στις άμεσες συνέπειες της εισβολής κι όχι στον τρόπο με τον οποίο αυτές ζυμώθηκαν μισό αιώνα περίπου μετά. Το δραματουργικό εύρημα παρουσιάζει ενδιαφέρον εξαρχής. Μένει τώρα να δούμε κι εμείς πώς η ταινία θα επεξεργαστεί τεχνικά και ερμηνευτικά το ζήτημα. Πέρα όμως από τη θεματική της, η διάκριση της ταινίας παραμένει σημαντική, καθώς το Smuggling Hendrix, συνεχίζει γόνιμα την μέχρι πρόσφατα υπνώττουσα κινηματογραφική βιομηχανία του τόπου μας, αποδεικνύοντας εμπράκτως ότι ο κυπριακός κινηματογράφος έχει επιτέλους αφυπνιστεί.
Εν αναμονή, λοιπόν…